شرکت فنی مهندسی کاوه خزر آذربایجان

شرکتی است فنی مهندسی که در زمینه عمران و ساختمان کار می کند.

شرکت فنی مهندسی کاوه خزر آذربایجان

شرکتی است فنی مهندسی که در زمینه عمران و ساختمان کار می کند.

سبک سازی ساختمان

رویکرد جهان به سبک سازی

رویکرداستفاده ازفناوری های نوین درساختمان سازی چند سالی است که مهندسان ومشاوران ساختمان را بر آن داشته تا در ساخت و ساز ها آخرین اصول مهندسی را به کار بگیرند.

دراین میان احداث سازه های سبک،اهمیت ویژه ای داردوحوادث چند سال اخیر به ویژه وقوع زلزله های مهیب و اثرات مخرب ساخت و سازهای قدیمی ایده روی آوردن به سبک سازی ساختمان را مطرح نموده و این مبحث در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ جهانی است. اما در ایران، با وجود قرار داشتن کشور در حوزه چند کمربند زلزله و وقوع زلزله های مخرب اخیر، این موضوع همچنان مورد غفلت قرار گرفته است و ساختمان سازی همچنان به شیوه های سنتی اجرا می شود.

مفهوم سبک سازی

سبک سازی ساختمان از جدید ترین اصول احداث سازه های مسکونی و اداری است. در این باره آقای دکتر عدل پرور عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می گوید: رسالت مهندسان ساختمان و طراح، ایجاد فرهنگ سبک سازی در ساختمان درساختمان  است. به این معنا که در احداث ساختمانها باید از مصالح نوین و سبک به جای مصالح سنتی و سنگین استفاده کنیم. این استاد دانشگاه پانل های گچی را مصالح مناسب برای به کار گیری در ساختمان می داند و می افزاید: استفاده از این نوع مصالح در ساختمان های بلند مرتبه اهمیت ویژه ای دارد به خاطر این که وقتی مصالح سبک را درسیستم داخلی و سیستم های ساختاری استفاده می کنیم باعث  سبک شدن وزن ساختمان می شود و این ویژگی در سازه و ساختار خود را به خوبی نشان می دهد.

وی با نگاهی به مبحث اقتصاد در ساختمان هاس سبک ادامه داد : از نظر اقتصادی، چون در سیستم های سنتی، دیوارها به عنوان جدا کننده با آجر ساخته می شوند و سپس روی آنها
خاک و گچ می شود و پس از آن دیوارها برای لوله های برق و تاسیسات مکانیکی و تخریب های دیگر هزینه های بی مورد صورت می گیرد در حالی که استفاده از مصالح نوین و سبک، هزینه به مراتب کمتری دارد. سبک سازی ساختمان از نظر ایمنی نیز نکات جالب توجهی دارد.

وی در این باره می گوید: وقتی ساختمانی بر اساس اصول سبک سازی ساختمان و مصالح سبک ساخته می شود در حوادثی نظیر زلزله، کمترین خسارت را می بیند زیرا اثر نیروی زلزله بر مصالح سبک به مراتب کمتر از مصالح سنگین است. در نتیجه خسارات مالی ساختمان و خسارات جانی ساکنان آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. علاوه بر آن سبک سازی 40 تا 60 درصد وزن ساختمان را کاهش می دهد و ضمن کاستن از تلفات جانی و مالی در هنگام وقوع حوادث بر سرعت امداد رسانی نیز می افزاید.

چرا سبک سازی

همگام با بهره گیری از فناوری های نوین در سازه های مهندسی، روی آوردن به احداث این سازه ها مستلزم رعایت اصولی است . یکی از این اصول سبک سازی سازه هاست اما پیامدهای مثبت این رویکرد چیست ؟ کارشناسان می گویند استفاده از تیر آهن در سایزهای مختلف، بتون مسلح و غیر مسلح ،آجر، سیمان و میل گرد رفته رفته در حال فراموشی است و طراحان مصالح ساختمانی، دانش بهره گیری را از این مصالح با فناوری های نوین در آمیخته و ایده های جدیدی را ارائه داده اند و این ایده ها متناسب با شرایط جدید نیازهای جهانی ارائه شده است . احداث سازه های سبک تا چند دهه پیش یک ایده فانتزی به شمار می رفت اما وقوع حوادث مخرب طبیعی به ویژه زلزله های مخرب در گوشه و کنار جهان این نکته را به مهندسان گوشزد کرد که باید طراحی ها و محاسبات را به سمت و سوی استفاده بهینه از مصالح متناسب با شرایط اقلیمی سوق دهند و به سبک سازی به عنوان مشی جدید مهندسی احداث ساختمان بنگرند. در ایران نیز با توجه به نیاز روز افزون مسکن و فعالیت انبوه سازان، الزاما" باید از این ایده پیروی کرد تا در هزینه ها صرفه جویی و نکات ایمنی بهتر رعایت شود. 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی صنعت ساختمان نوع بنیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد